weekendje ontspannen in Bhubaneswar - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu weekendje ontspannen in Bhubaneswar - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu

weekendje ontspannen in Bhubaneswar

Door: Ilse, Kathelijn en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Kathelijn, Ilse en Lotte

29 Maart 2015 | India, Bhubaneshwar

Zaterdag en zondag werd er niet gewerkt in de slums: tijd voor wat ontspanning, tijd om de indrukken van de afgelopen dagen wat te verwerken. Zaterdagnamiddag bezochten we de zonnetempel in Konark, een prachtig stukje werelderfgoed. Een opvallende tempel, met mooie gerestaureerde beeldsculpturen, die zo goed als de gehele kamasutra omvatten ;). Na het bezoek aan de tempel ging de reis verder naar de Golf van Bengalen, waar we rustig konden ontspannen aan het strand. De zee had een beetje weg van de Noordzee thuis, alleen met veel grotere en sterkere golven. Op zich niet heel speciaal dus, maar toch zalig om even rustig tot jezelf te kunnen komen. Grappig om te zien hoe onze persoonlijke Indische security zich in de zee amuseerde… allemaal lachende gezichten! Met doorweekte broeken (we konden het niet laten om ook even in zee te gaan) en achtervolgd door een brullend onweer volgde de autorit terug naar Bhubaneswar.

Vandaag (zondag) zijn we in de namiddag twee musea in Bhubaneswar gaan bezoeken. Voor het eerst namen we niet de auto, maar een toektoek, een soort gemotoriseerde riksja. Een hele ervaring door het drukke verkeer van India. Eerst gingen we naar het museum van de ‘tribes’, waar allerlei gebruiksvoorwerpen van verschillende stammen uit India verzameld waren. Het tweede museum bestond uit een wat bizarre verzameling van dieren, zowel levende als opgezette. Het had soms zelfs een beetje weg van een filmset. Na al die musea hebben we nog even snel over een marktje in de buurt geslenterd en onze eerste (van hopelijk vele) Lassi’s (een soort yoghurtdrankje) gedronken.

Tot slot stellen we bij het begin van de nieuwe week ook onze tweede prijsvraag: Van welk dier is de schedel op de bijgevoegde foto? Graag willen we jullie nog het antwoord op onze vorige prijsvraag meegeven… Helaas had niemand het juist, al zaten er wel leuke ideetjes bij! De zaadjes op de foto worden gebruikt na de maaltijd als ‘mondverfrisser’.

Zo, ons weekend zit er op! Morgen zullen we in de voormiddag les geven aan de health workers uit de verschillende slums. Namiddag trekken we weer de sloppenwijken in.

Veel groetjes
Ilse, Kathelijn en Lotte

• 29 Maart 2015 - 17:08

Jente:

Dag Meisjes,

Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat we ook wel wat strandplezier zouden kunnen gebruiken. Hier ist Belgisch weer, namelijk regen, wind en nog eens regen.
    Veel plezier en succes in de slums en met de health worker training morgen!

En het antwoord op de prijsvraag is: NEUSHOORN (zonder de hoorn weliswaar)

Veel groetjes aan de medereizigers,

Jente!

• 29 Maart 2015 - 17:56

Inge:

Doeme toch, k zie net dat t antwoord al is gegeven :p K dacht ook eens iets te weten. Ochja, volgende keer beter zeker. ;)

Zo te zien doen jullie dat goed daar. Hopelijk valt het weer inderdaad wat beter mee bij jullie dan in België. Alhoewel dat hitte niet altijd beter is dan regen in mijn ogen. Denk dat jullie af en toe ook wel wat verkoeling kunnen gebruiken. Ik merk op dat jullie altijd een sjaal rond jullie schouders hebben, is dit om jullie te beschermen tegen de zon of zijn hier nog andere redenen voor?

Groetjes,

Inge

• 29 Maart 2015 - 18:20

Kathelijn, Ilse En Lotte :

Hoi Inge,
    De sjaal is niet echt tegen de zon, maar eerder tegen de blikken van nieuwsgierige Indiers. Het is hier zo wel een beetje de cultuur om je vrouwelijke vormen te bedekken :-D groetjes!

• 29 Maart 2015 - 20:33

Tim:

Ik denk dat dit de Indische neushoorn is, ook wel bekent als de pantserneushoorn (Rhinoceros unicornis). Afkomstig uit de Rhinocerotidae familie.

• 30 Maart 2015 - 12:20

Toine:

Hoi meiden,

Antwoord op de prijsvraag is de zwarte neushoorn.

• 30 Maart 2015 - 16:37

Evelien:

oke ik ga ook een gokje doen he:) het is een vreemde neushoorn, want de hoorn staat de verkeerde kant op, waarschijnlijk staat het antwoord hierboven al bij. Haha telt dat ook?

• 31 Maart 2015 - 13:31

Jan En Rina:

Hoi Kathelijn en reisgenoten,

We vonden het weer een leuk verslag. Jan vindt vooral de tempel leerzaam.
    Na veel speurwerk zijn wij tot de conclusie gekomen dat het een prehistorische vogel is.
    De sjaals staan jullie leuk. De mannen zullen inderdaad moeite hebben met zo'n mooie meiden.
    Dus bedek je maar goed.
    Wij zijn wel benieuwd of wij gewonnen hebben.
    Groetjes en tot het volgende verslag.
    Jan en Rina

• 31 Maart 2015 - 15:36

Kathelijn, Ilse En Lotte :

We zullen het antwoord op de prijsvraag bekend maken: Het is een volgens Indische niet gespecificeerde neushoorn. Er zijn al vele goede antwoorden gegeven, dus degene die als eerste antwoordde heeft gewonnen. Proficiat Jente, je prijs zal tegen de tijd dat wij terugkeren, uitgereikt worden.