Ooohhhmmmmm - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu Ooohhhmmmmm - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu

Ooohhhmmmmm

Door: Ilse, Kathelijn en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Kathelijn, Ilse en Lotte

08 April 2015 | India, Bhubaneshwar

Wat gaat de tijd snel als je druk bezig bent! Toch snel even tijd maken om onze belevenissen van de afgelopen dagen even op een rijtje te zetten… Na het ontspannen Paaszondag in het dorpje van Dwivedi konden we met frisse moed aan de week beginnen. Alles mooi tot in de puntjes gepland, helemaal klaar voor een week vol nieuwe ervaringen en patiëntjes… Dat ‘tot in de puntjes plannen’ zijn we ondertussen wel wat aan het afleren. Om in het Ruchika-project te kunnen meewerken moet je op z’n zachts gezegd wat ‘flexibel’ zijn. Toch hebben we op enkele dagen weer heel wat patiëntjes kunnen bezoeken. Doordat we ons opsplitsen in verschillende teams kunnen we meer tijd doorbrengen bij de individuele kindjes, en op die manier ook gerichter werken aan specifieke problemen. We proberen ons tijdens het bezoek aan de slums vooral te richten naar de mensen die het kind ‘behandelen’; dit kunnen de ouders zijn, maar ook health workers. Met veel geduld en uitleg (met handen en voeten) proberen we hun behandeltechnieken bij te sturen, met ‘basic but good’ als motto. Op die manier kunnen we hopelijk een langdurige verbetering in behandelingsmethodes teweeg brengen. Wat ons momenteel wel zorgen baart, zijn de kindjes waar er geen health worker langskomt, en waarbij de ouders er geen aandacht aan besteden. De harde realiteit van verwaarlozing en achteruitgang zorgt dan wel voor moeilijke momenten. Gelukkig zijn we een sterk team: er wordt over dit probleem dan ook grondig gediscussieerd onder de sterrenhemel op het dak van onze verblijfplaats.

Hoewel de meeste kindjes in de sloppenwijken heel nieuwsgierig zijn naar ‘die vreemde witbekjes’, hebben we toch ook al een patiëntje gehad dat panische angst voor ons had. Gelukkig liep de verzorging van het kindje best goed, zodat we konden besluiten hier niet meer verder langs te gaan (kwestie van het kindje geen blijvende trauma’s te bezorgen).

Tussen de bezoeken aan de slums door, is er af en toe ook wel tijd voor ontspanning. Zo zijn we maandagmiddag tijdens de middagpauze naar enkele oude rotsen in het midden van de stad gegaan, waar massa’s aapjes het terrein domineerden. Het leverde alvast enkele superschattige fotootjes op! Woensdag stond er vroeg in de ochtend een echte yogasessie gepland. Wat een grappig zicht om ons, stijve harken, te zien zitten tussen al die uiterst lenige Indische mensjes. Waar bij ons kleermakerszit al een hele uitdaging was, toonden zij zich lenig in allerlei poses. En ons natuurlijk vollebak uitlachen! De zonnegroet (‘Surya Namaskar’) gaan we de komende weken alvast proberen te onthouden en oefenen…

Zoals altijd eindigen we graag met te melden dat we ons hier in onze nopjes voelen: we drinken liters bello juice (veel vitamientjes!), zalig in de zon (al zijn we af en toe blij met wat wolkjes), en genieten met volle teugen van alle indrukken hier!

Tot snel!
Ilse, Kathelijn en Lotte

• 08 April 2015 - 19:13

Tante Yvonne:

Dag dames,

Weer mooi geschreven,de indrukken blijven,maar gelukig zijn jullie een sterk team!!
    Zo af en toe wat ontspanning zal jullie goed doen.
    De zonnegroet gaan we ook oefenen,Surya Namaskar!!
    Geniet er nog van en blijf in jullie nopjes !!

Groetjes uit Reusel

• 08 April 2015 - 19:15

Toine:

Hoi meiden,

Met smacht zat ik weer van te wachten op weer zo'n mooi verhaal. Na het skypen van zaterdag was dit toch weer een hoogtepunt in de week. Ciao meiden en tot het volgende verslag!

• 08 April 2015 - 19:52

Jozefien:

Hoi meiden,

Weer een mooi verhaal en wat een schattige kindjes op jullie foto's.
    Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben, geniet verder.

Groetjes xxx

• 08 April 2015 - 21:24

Mapa :

Eindelijk het langverwachte yogamoment.Volg de sessies maar aandachtig en geef maar bij thuiskomst enkele lessen voor de autochtone bevolking.
    Dat je er loslopende apen in het vizier kon krijgen wisten we ook niet... Zijn ze niet opdringerig of bij de hand??
    Komen er nog meer wilde dieren in het vizier?
    Blijf toch maar buiten bereik van de Bengaalse tijger....

fijn toch weer dat hartverwarmende verslag, mapa

• 08 April 2015 - 22:40

Gitte Bylois:

yoga moment ,onthou dat maar voor tante gitte, hoor lotte!!haha!zo fijn je verslag te volgen.jullie indrukken komen echt wel over bij mij.veel succes en soms ook veel moed in jullie verder ervaringsreis die niet altijd simpel is!

• 08 April 2015 - 23:23

Hedwig:

Hallo girls,

Wat een indrukwekkend verhaal weer met schattige kindjes op de foto's. Het is wel een hele bijzondere belevenis, daar in het verre, arme India. Gelukkig ook genoeg ontspanningsmomenten. Zo blijf je in balans!!

groeten, Hedwig

• 10 April 2015 - 17:30

Jan En Rina:

Hoi Kathelijn en reisgenoten,

Wat een mooi verhaal en wat fijn dat jullie ook iets kunnen betekenen voor de kindertjes.
    Maar wij blijven bleekscheten in hun ogen.
    Gelukkig maken jullie ook erg leuke dingen mee. Dat maakt de reis ook helemaal af. En dat het eten en drinken ook zo lekker is is ook mooi mee genomen.
    Heel veel werk plezier en kijk weer uit naar het volgende verslag.

Liefs XX