Nat, natter, natst! - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu Nat, natter, natst! - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu

Nat, natter, natst!

Door: Ilse, Kathelijn en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Kathelijn, Ilse en Lotte

13 April 2015 | India, Bhubaneshwar

Na een behoorlijk woelige internetconnectie dit weekend doen we vanavond toch eens een poging om een nieuw blogverslag online te krijgen! Onze laatste week hier binnen het Ruchika project is van start gegaan; vanaf zondag maken we de buurt rond Chennai onveilig! De dagelijkse routine van het project begint er dan ook goed in te komen: ’s morgens vertrekken we zo rond negen uur (naar Indische gewoonte meestal gemiddeld een kwartiertje later dan afgesproken), in verschillende teams bezoeken we verschillende patiëntjes, na het middageten een kort dutje en vanaf 3 uur (na de ergste hitte) trekken we opnieuw de slums in. Toch is geen enkele dag in de slums dezelfde…

Donderdag hebben we het inclusive education team leren kennismaken met het nieuw ingevoerde dossier. Met een soort ‘quiz’ hebben we hen op een interactieve manier leren omgaan met een uitgebreid functioneringsdocument, het ICF. Zeker een plezante namiddag!

Vrijdag zijn we samen met de kinderen uit een contact point, dagopvang voor straatkinderen, naar een speeltuin gegaan. Wat een pret! Ravotten tot we er bij neer vielen.

Naast de huisbezoeken in de slums, gaan we af en toe ook eens een kijkje nemen in de schooltjes van de kindjes. Zo gingen we zaterdag op bezoek bij het schooltje van Prem, één van onze patiëntjes. Op die manier krijgen we een beter beeld over hoe ‘inclusive education’ precies werkt. Mooi om een CP kindje samen met de andere klasgenootjes spelenderwijs te zien leren!

Zondag werd het absolute hoogtepunt van de week: we gingen met de kinderen van de shelter naar een waterpark! De heenweg verliep niet zonder risico’s: onze jeep zonder ramen werd even ingepakt in plastiek wegens ‘acuut bijengevaar’! Terwijl we veilig afgeschermd werden, zagen we een man buiten volledig omgeven door een heel grote zwerm honing-producerend wild! We hopen dat de hier opvolgende gasaanval hem het leven heeft gered! Hoe dan ook, het kon de daarop volgende waterpret niet bederven: zwemmen in je eigen kleren, wilde glijbanen, een golfslagbad, en een bende uitzinnige kids maakten er een topnamiddag van! Die lachende gezichtjes zullen ons nog lang bijblijven!

Om ook eens te proeven van de Indische vorm van ‘revalideren’ zijn we maandag op bezoek gegaan in een groot revalidatiecentrum. Een hele opluchting om te zien dat het niet in elk ziekenhuis zo werkt als in het allereerste centrum dat we enkele weken geleden bezochten: ontzettend veel diverse soorten therapieën (misschien iets te veel), heel wat therapeuten,… . Hoewel we natuurlijk nog steeds onze bedenkingen hebben, zijn we hier toch met een veel positiever gevoel vertrokken.

Tot slot nog enkele leuke weetjes; kindjes in India trekken heel gekke bekken bij het drinken van spuitwater, pizza maken in een microgolf gaat zelfs in India, we maakten ons eerste hond-ongeval mee, vanop het dakterras genieten we vanaf 6 uur ’s avonds van prachtig Indisch gekeel en af en toe raken we wel eens doorweekt van wat Indische kinnekespis!

Als aller, aller, allerlaatste nog het antwoord op de prijsvraag: het is gedroogde koeienstront die gebruikt wordt als bouwmateriaal en als brandstof. Tim heeft de prijsvraag gewonnen en bij thuiskomst zal hij zijn prijs in ontvangst kunnen nemen.

Zonnige groetjes
Ilse, Kathelijn en Lotte

• 13 April 2015 - 16:45

Tim:

Mijn dag is weer helemaal goed :D. Kan ik mijn prijs met de fiets ophalen of heb ik daar een auto voor nodig? De vorige keer dat ik een prijs won paste deze namelijk "net" niet op mijn fiets...

• 13 April 2015 - 17:40

Jozefien:

Hoi meiden,

Inderdaad raar om te zien , zwemmen met je gewone klediing aan. Ook een hometrainer die we hier beschouwen als afgeschreven, zou daar nog ontvangen worden als een nieuwe!
    Geniet nog van jullie laatste week daar.

Groetjes uit het zonnige Reusel.

• 13 April 2015 - 18:30

Ubald:

Doorgestoken kaart die winnaar. Kan de strontlucht hier helemaal ruiken

• 13 April 2015 - 21:22

Brigitte Bylois:

weer zo leuk dit verslag.ik probeer me er iets bij voor te stellen maar denk dat het niet echt kan lukken.Die bijen alleen al zouden me het eerste vliegtuig terug naar huis doen nemen!! Geniet nog van jullie laatste dagen. En je indrukken, lotte, wil ik wel eens horen...

• 14 April 2015 - 19:11

Toine:

Schitterend om te zien hoe het er in India aan toe gaat. Voor ons toch wel een beetje raar met kleren aan zwemmen en hometrainers die op bakfietsen lijken. Geniet van de laatste week en dan op naar Chennia.

Groetjes Toine xxx

• 14 April 2015 - 19:19

Jan En Rina:

Hoi Kathelijn en reisgenoten,

Jullie maken ook echt van alles mee.
    Leuke foto's hoor. Een gek gezicht dat zwemmen met de kleren aan.
    Zal ook niet zo prettig zijn als een bikini.
    Die fiets is zeker een hometrainer? Grappig maar wel vindingrijk.
    Nog een hele fijne en leerrijke week daar in het verre land.

Groetjes

• 15 April 2015 - 09:16

Ruchika:

De prijs is op de fiets mee te nemen deze keer. En ja het zijn echt hometrainers.

• 16 April 2015 - 09:12

Thea:

Hoi Kathelijn en andere dames,

ik lees nu pas voor het eerst jullie blog. Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg. Kei gaaf. En geweldig wat jullie allemaal voor die kinderen kunnen doen. Jammer dat ik niet meer aan de prijsvragen mee kan doen. Groetjes