Happy (Orissa) New Year!! - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu Happy (Orissa) New Year!! - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Kathelijn, Ilse en Lotte - WaarBenJij.nu

Happy (Orissa) New Year!!

Door: Ilse, Kathelijn en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Kathelijn, Ilse en Lotte

17 April 2015 | India, Bhubaneshwar

Namaskar!

Even een kort blogverslagje van de afgelopen dagen… Dinsdag was het hier in Orissa ‘Nieuwjaar’, een officiële feestdag dus! In de voormiddag zijn we een bezoekje gaan brengen aan de dierentuin van Bhubaneswar ‘Nandankan’. Hoewel het tripje naar daar haast even lang duurde als ons bezoek aan de diertjes, was het toch wel de moeite waard! Aangezien we zo weinig tijd hadden, hebben we met een soort golfkarretje de hele zoo doorkruist: Indische olifanten, chimpansees, witte tijgers, leeuwen,… en een heleboel (al dan niet loslopende) aapjes. Soms hadden we wel wat de indruk dat we ook deel uitmaakten van de zoo: aangegaapt worden, foto’s van je laten trekken, overal kijklustigen om vreemde witte bleekscheten te bewonderen… . Na ons uitje bij de diertjes werden we verwacht bij Trupti, onze ‘Indian mother’, voor een gezellig feestje. Naar traditionele gewoonte lopen er op de eerste dag van het jaar enkele mannen over een pad met hete kolen, dit om zichzelf te verzekeren van een succesvol jaar. Daar stonden we dan tussen een massa volk: langs alle kanten geroep, veel geduw en intimiderende trommels… Zeker indrukwekkend (lichtjes angstaanjagend) om te zien! Bij Trupti’s huis werden we verwelkomd door een bende enthousiaste neefjes, nichtjes, buurmeisjes- en jongens. De hele avond werden er spelletjes gespeeld, acrobatentoeren uitgehaald, liedjes gezongen,… Het was een heel mooie avond met veel lachende gezichtjes en vuurwerk!

Op woensdag en donderdag werd er weer gewoon gewerkt in de slums. Deze week konden we enkele CP kindjes blij maken met positioneringskussens. Mooi om te zien hoe zo een klein gebaar zoveel kan betekenen voor het comfort van deze patiëntjes. Ten opzichte van het gewoonlijke ‘op de vloer’ liggen ze nu prinsheerlijk!

Vrijdag zijn we weer met enkele kinderen van de contact point naar de speeltuin gegaan. Ravotten, samen leuke liedjes zingen, spelletje spelen, … het was een heerlijke namiddag!

Hoewel we het zoveel mogelijk proberen te ontkennen, onze dagen binnen het Ruchika project beginnen nu serieus te korten: morgen gaan we de laatste keer de slums in… zondag vertrekken we ‘s middags richting Chennai… Vanuit Chennai gaan we zeker proberen jullie verder op de hoogte te houden!

Veel groetjes
Ilse, Kathelijn en Lotte

• 17 April 2015 - 19:52

Jan En Rina:

Hoi Kathelijn en reisgenoten,

Dat zal iid wel indrukwekkend zijn geweest een nieuwjaar in een ander cultuur.
    Dat zullen wel macho's geweest zijn die over die hete kolen liepen.
    Maar het zal jullie wel een heel fijn gevoel geven dat je iemand zo blij konden maken met kussens.
    Wat hebben wij het hier dan toch goed.
    Leuke foto's hoor. Het gaat iid erg snel.
    Maar geniet nog maar lekker van de laatste week.

Groetjes XXX

• 17 April 2015 - 20:13

Toine:

Hoi meiden,

Je zult wel een schitterende attractie zijn geweest in de dierentuin. Leuk verslag weer. Veel plezier nog in Bubaneshwar of zoiets.

Groetjes Joto en opa xxxxx

• 18 April 2015 - 19:01

Tante Yvonne:

Dag dames,

Weer mooi om te lezen! Mooi,hoe dat mannetje op zijn kussens ligt.
    Was dus Tjakkaaa....over de kolen lopen.
    Richting Chennai,staan jullie mss ook weer veel indrukken te wachten.
    Geniet nog van de laatste dagen.

Groetjes Yvonne

• 18 April 2015 - 20:50

Brigitte Bylois:

bij deze wens ik jullie dus een spetterend nieuw(half)jaar!!!!